lördag, april 07, 2007

Bli förälder ikväll!


Ett smålustigt sammanträffande hände igår. Under en rast på jobbet läste jag en Metro-artikel om Cardigans-sångerskan Nina Perssons engagemang som Unicef-ambassadör. När jag sedan knäppte på radion var Nina Perssons röst det första som jag hörde, då "Erase and rewind" med The Cardigans spelades. (Dessutom, när jag rullade iväg från en busshållplats första gången för dagen spelades "On the road again"...).

Ikväll kl 19.30 är det "Världens humorgala" på TV4. Då kan du ta chansen att bli "världsförälder". Bli det! Som jag skrev på punkt 84 på min 100-lista blev jag världsförälder under en dejt med en busspassagerare. Det var för tre eller fyra år sedan (tre tror jag), och jag är fortfarande världsförälder. För min del innebär detta föräldraskap att det dras 100 kr från mitt konto varje månad. Det har alltså kostat mig runt 3000 kr fram till nu, men jag har aldrig ångrat detta. Möjligen har jag funderat på att skänka till något annat välgörande ändåmål i stället, men det skulle inte kännas bra att stoppa autogireringen till Unicef, så jag antar att jag fortsätter med det. Om jag ska skänka till något annat får jag göra det också, inte i stället.

Inte för att det egentligen behövs som extra anledning för att hjälpa världens barn, men sedan några dagar tillbaka är Unicef samarbetspartner med Hammarby. Kanske kan detta bidra till att några fler hammarbyare ger några slantar till Unicef. När jag först fick reda på detta fick jag nästan lite dåligt samvete. Skulle Hammarby ta emot sponsorpengar av Unicef? Skulle det verkligen vara en bra affär för Unicef, eller skulle världens barn få mindre pengar för att Unicef skänkte pengar till "min" klubb? Men sedan informerade jag mig lite mer och förstod att avtalet innebär att Hammarby betalar 50 000 kr för att pryda spelarbrösten med Unicef-loggan. Vackert gjort, men rent krasst ekonomiskt känns det tveksamt att betala för något som man skulle kunnat sälja för flera miljoner (även om man räknar med goodwill-värdet). Hammarby har ju inte världens mest stabila ekonomi heller. Det svänger om Bajen, som det heter, både sportsligt och ekonomiskt (det där är ett kapitel för sig, det är verkligen anmärkningsvärt att så många sektioner inom Hammarby - fotbollen, handbollen, ishockeyn och bandyn - dragits eller dras med konkurshot). Då Hammarby alltså inte får några pengar från Unicef, behöver inte de konstiga typer som håller på något annat lag vara oroliga för att deras skänkta pengar ska komma Hammarby till del. Bli världsförälder ikväll!

1 kommentar:

Pumita sa...

Skulle lyfta på hatten om jag hade någon! Själv har jag varit fadder till en pojke i Bolivia i åtta år.