tisdag, juni 13, 2006

Öppet blogginlägg till Svenska Akademien

Kära Svenska Akademien, det har kommit till min kännedom, från en mycket pålitlig källa, att ni söker en ny ledamot till Ert sällskap. Låt mig härmed ödmjukast erbjuda er mina tjänster. Det skulle ge oss alla en riktig win-win-situation. Ni skulle få in lite nytt, friskt blod och jag skulle få gymnastisera hjärnan lite, vilket skulle vara välbehövligt mellan de för hjärnan så vilsamma bussförarpass som jag ämnar åtaga mig från och med i höst, då jag tar studieuppehåll.

Jag skulle kunna utgöra en välbehövlig länk mellan Er och dagens ungdom. Ert stora behov av hjälp med att hänga med i svängarna, trots att ni tappert försöker, visas bland annat av att ordet "blogg" kom med först i årets upplaga av SAOL. Som smakprov på min uppdaterade språkkunskap kan jag bjuda på några användbara sammansättningar med "blogg" - detta ord som tydligen är väldigt nytt och spännande för Er.

Bloggkupp - Att t.ex. lägga ut frågorna till en hemtentamen på sin blogg och be sina läsare om hjälp med dessa frågor (det är ingenting som jag testat på, även om tanken förra veckan slog mig att möjligheten fanns).

Bloggchock - Att t.ex. efter avklarad hemtentamen och avklarat läsår på universitetet och högskolan - i brist på eget flak och vanligt folkvett - hoppa upp på ett studentflak, skrika med i allt från "Boten Anna" till "We´re not gonna take it", hinka öl och spilla öl på allt som rör sig i närheten. Ja, just det, själva bloggchocken skulle då kunna bestå i att som tidigare utseendehemlig bloggare helt oväntat lägga ut eventuella foton som dokumenterar detta uppträdande på sin blogg (detta är inte heller något jag gjort, men tanken slog mig när jag med ömsom förakt, ömsom avund på ung, oförstörd glädje och energi, bevittnade några studentflak som gungade ikapp med tunga basgångar häromveckan).

Bloggskadad - Ett mentalt sjukdomstillstånd som kan yttra sig i ett tvångsmässigt behov av att behöva anteckna en bloggbar idé på mobilen, på ett papper, i pannan på en vän eller på vad som helst som finns i närheten. Bloggskadan kan även yttra sig genom ett socialt missanpassat fotograferande på allmänna platser.

Dessutom vet jag att en bot kan betyda något annat än en inplastad bit smärta som en blåkepsad kvinna i skydd av nattens mörker sätter på ens vindruta då det pågår "städnatt" (det kallas så, även då ingen gatustädning sker, vilket för övrigt borde innebära ett brott både mot allmänt vett, lagar, regler och mot det svenska språket) eller en synonym för två Alvedon dagen efter. "Bot" kan nämligen även betyda detta. "Bot" är troligen ett mycket väletablerat ord bland ungdomar, då denna låt hördes från 87 % av alla studentflak som nyligen trafikerade Stockholms citykärna.

Till mitt personliga brev kan jag tillägga att jag, enligt mina närmaste, har en historia av att vara en lillgammal, språklig besserwisser. Nu för tiden försöker jag emellertid att inte anmärka så hårt på varken mina egna eller andras språkliga missar. Ibland, då någon åsamkat allt för stora ärr i min grammatiskt finkänsliga själ, kan jag dock få återfall, vilka kan utmynna i blogginlägg. Ibland får jag också återfall av lättare natur, vilka kan yttra sig i t.ex. högst vänskapligt menad språkvård till en bloggvän.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahah ska nog ta och bjuda på en felstavning som en kollega till mig gjorde som tom jag skrattade åt:

Ordet han försökte skriva var "helst"

Det blev: hälldst

Thérèse sa...

Haha jag hoppas du blir medlem i akademin. Då kanske det blir du som får stå och läsa upp vem som får Nobelpriset i litteratur när Fylking ropar äntligen.

Vet inte vad jag ska tycka om att bli länkae under bloggskadad ;) Nåja just nu verkar min bloggskada vara på väg att gå över. Jag är helt tom i huvudet på idéer till nya inlägg eller huvudet är väl kanske fullt av andra saker.

Stefan sa...

1. way ahead of you...kolla blogchock.blogspot.com

mo ha

2. Jobba på SAOL? vill du torka ihop och sluta existera?...*ryser*

parantes...fuck vad blogger suger...har precis beslutat mig för att flytta allt till ngt mer stabilt än dr. albans def på vad stabil är...more info to come

och sen dessa jävla ord-verf som aldrig funkar

Anonym sa...

Hallå! Vad hände med ANTIBLOGGA? Förmodligen den viktigaste sammansättningen! Inte en chans att det blir SA om du missar det...

Cliff Hanger sa...

Argaste - Chockerande stavning! Han måste vara dyslektiker.

Thérèse - Okej, jag kan bli nya Hor-as om du lovar att bli nya Gert Fylking, har vi en deal?

Jag är minst lika bloggskadad som du, men det passade så bra med dina inlägg för att illustrera ett riktigt bloggskadat beteende. :-) Länken till mig själv och "American Cockies" är f ö inte bloggskadad, den är bara skadad, eftersom jag tänkte ta det där fotot i butiken innan jag blev med blogg.

Stefan -
1. Du har fått svar på den bloggen! Men jag vill påpeka att jag aldrig påstått att jag var först med det ordet.
2. Du har en poäng där. Jag får nog se det som att jag gör det för mina medmänniskor. "Fråga inte vad Svenska Akademien kan göra för dig, fråga vad du kan göra för Svenska Akademien", typ.
Apropå parantesen har du helt rätt. Har varit mycket strul på sistone. Du får gärna visa vägen till ett bättre bloggande.

Sofia - Tack, bra att du påminde mig! Cred till dig för att du uppfunnit detta ord. För visst är det väl du som har uppfunnit det?

Thérèse sa...

Självklart ska jag komma och ropa äntligen om du blir nya Hor-as ;) Deal

Äh det är alltid kul att bli länkad som bloggskadad eller ej

Anonym sa...

Ja, nog är det väl jag alltid. Det bara kom till mg som en underbar uppenbarelse!

Cliff Hanger sa...

Ewila - Jag är med på det, utan tvekan! :-)