söndag, maj 31, 2009

Hur firar du pingst?

Söndagskvällar brukar betyda innebandy för mig. Men idag var det ingen innebandy eftersom det är pingstdagen! Det borde jag förstås tänkt på. Man kan ju inte spela innebandy på pingstdagen, då ska man ju fira pingst! Allvarligt talat, är det ens någon som vet hur man firar pingst? Finns det någon som firar pingst idag?

Annars har det varit en bra helg. Igår bjöd jag en marathonlöpare på väg uppför Västerbron på lite extra vätska (Beck´s öl), sedan gick jag ner till Långholmen och anslöt till mina vänner i den gassande solen, precis vid Skrattstocks scenkant, och avnjöt själv några öl och bjöds på picknickmat. Idag har dagen spenderats med närmaste familjen, mestadels ute i solen i slottsmiljö. Dessutom har jag premiärbadat! I maj! Fem timmar från juni förvisso, men fortfarande i maj. Inte alls så kallt som jag trodde, utan riktigt skönt faktiskt.

4 kommentarer:

Ögonblink sa...

Jag var inte helt ute ock cyklade när jag gissade på att pingst var då lärljungarna "gick ut" i världen.

Följande går att läsa på wiki:

"Ordet pingst härstammar från det grekiska ordet pentekoste, vilket betyder den femtionde. Den femtionde syftar på att 50 dagar förflutit sedan påsk. Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera. I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning."

Tjing!

Haydee sa...

Jag har ingen aning om hur man SKA fira pingst, men att grilla i parken var inte helt fel. Därför så tar vi och gör om det idag, eftersom man även idag har ledigt här i Tyskland. :)

Trevlig fortsättning på måndagen!

Tankevågor sa...

Jag firar ingen pingst men tycker det är surt att lediga dagen på annandag pingst togs bort. Det var ju så bra att ha en ledig måndag vid den tiden.

Men nu blir jag lite knäckt! Har DU badat FÖRE mig i år!!!! ;-) Mutter mutter...

Cliff Hanger sa...

Ögonblink - Bra koll där! Du är bibelsprängd! Men jag kollade förstås också på Wiki i samband med att jag skrev detta inlägg, och jag vet fortfarande inte HUR man firar pingst. Om det nu finns någon som eventuellt gör det "enligt skolboken". Man får tydligen inte spela innebandy då i alla fall...

Haydee - I like grillning. Bra val! :-)

Londongirl - Ja, att annandag pingst försvann som helgdag är ju bara ännu en dålig sak som borgarna ligger bakom, om jag inte misstar mig. Och angående badet får du se det som en spark i baken! Plumsa i med dig nu! :-)