onsdag, mars 18, 2009

Luddig nyhetsrapportering i P3 nyheter

När jag jobbar gillar jag att lyssna på Christer i P3. Detta medför att jag drabbas av P3 nyheter med jämna mellanrum.

Idag sa nyhetsuppläsaren på P3 nyheter att Joseph Fritzl inte gömde sitt ansikte bakom en blå pärm när han gick in i rättssalen.

Detta säger ju ingenting om huruvida Fritzl gömde sitt ansikte eller inte. Han kanske gömde sig bakom ett skynke, en jacka eller en tidning? Eller kanske rentav bakom en röd pärm?

Jag vet att jag är petig. Men jag tycker faktiskt att nyhetsuppläsare har ett särskilt ansvar att vara korrekta.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Han läste väl bara upp vad någon annan skrivit att han skulle läsa. Skjut inte budbäraren utan attackera hellre den som skrivit texten (om det nu inte var en direktrapport från rättegången).
Kjell Alinge och Janne Forsell hade för många år sedan en rätt rolig sketch på det temat: en nyhetsuppläsare i radio läste upp ett telegram från någon internationell nyhetsbyrå om några "oroligheter i Caracas". Han blev hela tiden avbruten av en röst som frågade om han själv sett oroligheterna eller om han helt blint trodde på det som stod i texten han läste. Rösten höll på att driva honom til vansinne samtidigt som han skulle behålla lugnet som nyhetsuppläsare. Roligare än vad det låter när man beskriver det så här.

Thérèse sa...

Jag instämmer med föregående , nyhetsuppläsaren läste nog bara det han blivit tillsagd att läsa. För övrigt fattar jag inte poängen för Fritzl med att dölja ansiktet , hans bild har ju redan publicerats i månader i tidningar över hela världen. Det är väl knappast någon som har undgått hur han ser ut.

Alla smutsiga detaljer sa...

Lyd inte order, tänk själv!

Cliff Hanger sa...

Jag kan ha fel, men jag tror att nyhetsuppläsaren visst kan vara samma person som har skrivit det som ska läsas upp (det händer nog), även om det inte alltid är så. Sedan håller jag med ASD om att lite kritiskt tänkande av det man ska läsa upp kan vara på sin plats.

Annars var det huvudsakligen själva nyhetsmeddelandet jag ville såga - vem i redaktionen som skrivit det är inte så intressant. Jag vet ändå inte vilka som sitter där.

Cliff Hanger sa...

Precis som Thérèse förstår jag inte heller varför han ville dölja sitt ansikte.

Jah Hollis sa...

Jo, men mitt inlägg handlade om hurvida nyhetsuppläsaren själv varit närvarande vid rättegången eller om han bara förde vidare andras uppgifter. Som i Caracas-sketchen.