torsdag, september 27, 2007

Några bra saker med att komma hem

Vi har haft det väldigt bra på många sätt på Kefalonia, tro inget annat! Men nu är vi hemma igen och man ska ju tänka positivt. Därför tänkte jag lista några bra saker med att komma hem:

* Sängen hemma känns kejserligt mjuk och skön efter att ha sovit två veckor på någon ursäkt till säng som bara var aningen mindre hård än (det dåligt städade) klinkergolvet som det stod på. ***

* Man kan spola ner sitt använda toapapper i toaletten i stället för att samla det i en äcklig liten papperskorg. ***

* Duschdraperiet känns inte som en kroppskondom. ***

* Risken för att köra/sladda/bli prejad nerför ett hundratals meter djupt stup som löper precis intill en räckeslös serpentinväg har minskat med nästan 100 %.

* Risken för att krocka med getter på vägen har minskat med nästan 100 % (i efterhand har vi förstått att en sådan krock också hade kunnat orsaka feta böter). (Överhuvudtaget visade människor och djur på Kefalonia prov på ett utomordentligt dödsförakt på vägbanorna. ”Kom inte här och tro att jag tänker väja för en turist i en hyrd Fiat Panda”, verkade de tänka varpå de snarare tog ett steg ut i vägbanan än ett steg in mot vägkanten när man närmade sig. Detta gällde allt från yviga vägarbetare till getter som började stångas med varandra till gamla yoghurtspaketrynkiga och vingliga gamla gubbar).

* Det finns fungerande lås på de flesta offentliga toaletterna.

* Det känns som att fötterna får bättre plats inuti huden, då denna inte längre utsätts för saltvatten.

* Det finns bättre förutsättningar för ett sportigare liv, vilket förhoppningsvis leder till en viktminskning från den "all-time-high"-nivå jag nu nått på vågen efter det slappa semesterlivet.

* Jag kan se matchklipp från de tre matcherna som Bajen vunnit medan jag varit borta. Skitkul att Bajen spelat så bra och vunnit så mycket. Inte lika kul att jag inte kunnat se matcherna. I normala fall hade jag sett två av matcherna på plats och den tredje på TV, men så här kan det gå när man planerar in semester i september (lite orutinerat kan tyckas, men det fanns vissa anledningar till att vi åkte just denna månad). Hur som helst, det är självklart alltid bäst att Bajen vinner, oavsett om jag kan titta eller inte.



*** Hotellet som vi bodde på skulle vara trestjärnigt, men det kändes inte riktigt så i alla avseenden.

11 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Så ja, gnäll lagom. Poängen med att åka bort är väl ändå att det inte ska vara som hemma? For better or for worse.

Anonym sa...

Välkomna hem!
/KFL

Cliff Hanger sa...

Sånger från nedre botten - Jo, som jag skrev: Vi hade det jättebra. Men man behöver för den sakens skull inte låtsas som att det inte finns grejer som är mindre bra. Finns ingen mening med att ljuga för sig själv. Man behöver inte tolka detta som gnäll heller, utan (som rubriken säger), fokusering på att det finns bra saker med att komma hem. Snart kommer det inlägg om bra saker med Kefalonia också.

KFL - Tack! :-) När ska du börja blogga förresten?

Cliff Hanger sa...

Sånger från nedre botten - Jo, vissa av de saker som jag "gnäller" om uppfattades inte enbart som negativa. Exempelvis var getterna väldigt roliga med sin coola stil. Däremot har jag svårt att se något positivt med överdrivet hårda sängar. Det skulle möjlightvis vara att man uppskattar sin egen säng desto mer när man kommer hem då.

Anonym sa...

När jag har tid och nåt vettigt att skriva om... Typ om tre år. Tidigast!//KFL

Cliff Hanger sa...

KFL - Som om jag skulle ha så mycket mer än du att skriva om. Alla har nåt att berätta. Eller att tycka till om. Det gäller bara att tänka efter en aning!

Andreas sa...

Särskilda skäl för att åka i September?

Sånger från nedre botten sa...

Fast hade du inte gnällt (jo, du gnällde), utan kört inlägg efter inlägg i en veckas tid om hur förträffligt du har haft det hade jag nog hatat dig. Just nu längtar jag bort så mycket att jag nästan går sönder.

Anonym sa...

men va fan! jag trodde att Keflaoanno...whateve var en rolig omskrivning för Kalifornien.

Ser man på. Nu har man lärt sig något nytt igen. Fan! Aldrig får man vara okunnig tillräckligt länge.

vkmn hem oxå

stella sweden sa...

Sick!
Jag har blivit nästan ikullsprungen av Lars Norén, snubblat på en båns, ducshat utan draperi, blivit påkörd av en gul minibuss...och allt detta i Sverige!

Velcome home!
:)

Cliff Hanger sa...

Andreas - Egentligen skulle vi åkt till Egypten i mars, men de pengarna gick till kontantinsatsen till lägenheten. Vi ville inte åka på sommaren eftersom det kändes synd att avstå den korta svenska sommaren. Och sambon hade svårt att komma ifrån jobbet i augusti. Det var också lite för dyrt just nu för oss att åka utanför Europa i år, vilket hade varit ett alternativ om vi skulle åkt i t ex november.

SFNB - Helt ärligt var det faktiskt meningen med inlägget att se det positivt med att komma hem - inte gnälla. Men jag kan förstå om det känns gnälligt i dina ögon i fall du längtar efter att komma iväg. Finns en viss risk att det kommer inlägg framöver som får dig att känna hat... ;-)

Stefan - Jag känner igen problemet - jag får också sällan känna mig okunnig. ;-)

Stellapolaris - Oj, det var värst! Varför duschade du utan draperi? Var det nån som såg nåt? Blev du skadad i krocken? Och vad 17 är en båns???