söndag, september 09, 2007

Negerianskorna kan vara övermodiga och dribbla som sista man

Som jag nyligen var inne på tycker jag att det är opassande att kalla kvinnliga landslagsspelare för "landslagsmän" och liknande. Jag vet inte hur viktigt detta är för landslagsspelarna själva, men en sak som är säker är i alla fall att de inte bidrar till ett ändrat språkbruk på denna front om de uttrycker sig som Karolina Westberg gjorde i radio häromdagen. Karolina uttalade sig om deras kommande motståndare i VM, nigerianskorna (eller ”negerianskorna”, som hennes landslagskollega ”Finan” kallar dem i sin
fjortisblogg), och sa att de kan vara lite övermodiga och dribbla som sista man.

Men nigerianskorna känns kanske bara ovanligt manliga, vad vet jag.

P.S./ Ni måste bara klicka på länken till "Finans" blogg! Den är verkligen något utöver det vanliga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Chockerande att t.o.m Expressen tillåter hennes kvalité i bloggande... :-)

stella sweden sa...

Nej då jag lever! (Som svar på ditt svar på min kommentar i ditt förra inlägg)
:)

Cliff Hanger sa...

Maverick - Ja, det är en riktig blogg-chock! (sök i min blogg på "tittarkupp" så kommer du till ett inlägg om Expressens alla chock-ord). :-)

Stellapolaris - Vilken tur! :-)

Jill Wegerup sa...

Josefin är så snäll att jag någonstans i mig vill försvara henne, men det är svårt. Men sen behöver inte alla vara mästare på språk och vara världens mest begåvade. Finns många i bloggvärlden som är mycket mindre bra men som inte uppmärksammas av Schulman och får utstå spott och spä...