Ibland är det nästan så att man tappar tron på mänskligheten. I natt var ett sådant tillfälle. I Aftonbladets forum diskuterades "Hur drabbar busstrejken dig?" och de korkade kommentarerna haglade. Vissa tycker att vi bussförare helt enkelt ska sluta gnälla och börja jobba. Vissa anser att detta är en lyxstrejk. Många lägger hela skulden på facket eller på oss enskilda bussförare för att strejken överhuvudtaget brutit ut (det är också det budskapet som arbetsgivarna förmedlar). Att strejken inte skulle ha brutit ut om arbetgivarna bara hade accepterat våra (låga) krav verkar många ha missat. Vi bussförare kallas idioter, as, gnällspikar etc. Några kallar detta för en "lyxstrejk", förmodligen utan att ha satt sig in i vad strejken gäller överhuvudtaget.
Egentligen kanske man inte ska ta åt sig så mycket av vad några egoistiska, ignoranta puckon med noll koll och noll solidaritet skriver, men jag kunde inte låta bli att skriva ett inlägg samt svara på de mest idiotiska inläggen. Även om det innebar att jag satt uppe med en för tillfället slö internetuppkoppling mellan 01.30 och 03.30.
Här är det inlägg som jag (i affekt) skrev på Aftonbladets forum:
"Här är Kommunals krav för oss bussförare som jobbar inom Swebus och Busslink:
- Elva timmars nattvila, det är en självklarhet på resten av arbetsmarknaden, och borde vara det för en bussförare också.
- Kortare tid mellan första och sista arbetstid, det som i bussbranschen kallas för ramtid. Kommunal vill att ramtiden sänks till 13 timmar.
- Samma anställningsformer i avtalet som redan finns i lagen om anställningsskydd.
- Samma löneökning som de kommunalt anställda bussförarna redan fått.
Om ni tycker att dessa krav är lyxkrav undrar jag vilken verklighet ni lever i... Personligen tycker jag att vi borde kunna strejka för ännu bättre villkor. Även 13 timmars ramtid (d.v.s att börja jobba t.ex. kl 05.30 på morgonen och gå hem från jobbet kl 18.30 på kvällen) är alldeles för långt. Idag kan ramtiden vara så mycket som 13,5 timmar. Men ni kanske tycker att det är lyxigt med 13 timmars ramtid?
Och hörni, lägg inte skulden på oss bussförare för att ni inte kommer till jobbet under strejken. Lägg skulden på våra snåla arbetsgivare i stället. Men så blir det när man har ett upphandlingssystem där lägsta budet vinner trafiken... Läs på om fakta innan ni drar förhastade slutsatser!
När sedan strejken är över kan ni visa lite mer tacksamhet mot bussförarna för att de gör ett jobb som ni tycker är så viktigt."
Jag skulle ha gått ut i strejk om det inte hade varit så att jag just nu har semester.
Varför tror Facebook att jag är intresserad?
3 veckor sedan
35 kommentarer:
Folk ser oftast inte längre än näsan räcker i såna här situationer.
Jag håller på "er"!! Kan du inte semesterstrejka då i sympati? :)
jag är visserligen hemma och sjuk, men jag gör en liten sympatistrejk i alla fall.
Det är tråkigt att strejk är det enda alternativet som verkar skaka om lite. Jag har inte haft så stor koll på hur era anställningsvillkor ser ut ska jag villigt erkänna, men det som krävs verkar ju inte innehålla några orimligheter.
Sedan tycker jag lite synd om de två som satt vid min lokala busshållplats i morse och väntade på bussen. Tydligen har de varken TV eller radio på, på morgonen. undrar hur länge de satt där...
Undrade just om du var i strejk eller var ledig...
Visst är det knäppa uttalanden man kan få höra såna här gånger men det är bara att strunta i.
I morse så hörde jag många som uttalade sig i media till bussförarnas förmån. Skönt att höra lite solidaritet i alla fall.
Vilken osis att du har semester! ;)
Kämpa på killar och tjejer! Ni är värda högre lön och schyssta arbetsvillkor! Jag stöder er till 100% trots att det drabbar mig (inte så mycket just nu för att jag har semester men lite begränsar det). Ha det!
strejka på bara, klart man ska protestera mot uppenbara orättvisor. Heja heja
Stöd till strejken, självklart! Ni har mitt!
Självklart har ni mitt stöd också. Tycker att era "krav" är egentligen inga krav utan sådana regler borde ingen vara tvungen att strejka sig till. Tycker att ni busschafförer gör ett bra jobb. Och har oändligt tålamod med alla surmular och ilskna typer som åker buss.
Jag tyckte det var riktigt skönt att se att folk faktiskt kan promenera de 20 min som jag går varje morgon till pendeltåget ist för att ta bussen (det tar nog bara 15 som ogravid för övrigt). Allvarligt. Det kändes nästan som att vara ute med en skolklass eller så, vägen brukar vara helt öde och nu dök det helt plötsligt upp människor från alla håll och kanter. Mer motion åt folket!
Sedan blev jag förvisso pissed för att alla lyckades gå om mej (man är väl tävlingsmänniska) och hade sjuka sammandragningar redan innan jag var halvvägs bara för att jag försökte hålla jämn takt med alla andra. Jag pallar inte att bli "omgången" av skröpliga tanter ...
Hur som. Om vi vill ha säker trafik och busschaffisar med glatt humör så tycker jag att vi kan köpa er strejk utan knussel! Sådetså!
Humma. Okej.
Jag slänger inte lite blandade reflektioner jag gjort under dagen.
- Kommunal och bussförarna gör just nu samma misstag som sjuksköterskorna, de räknar med folkligt stöd för sin strejk baserat på sakargument. Arbetsgivarna kommer om det här fortsätter vinna över sympatierna med hjälp av en smartare media-strategi. All mediafokusering har idag handlat om hur personer drabbats av strejken. Inget annat. Det kommer inte hålla i längden, tro mig.
- Det är helt klart ett misstag att kommentera det faktum att man inte gav dispens till ersättningsbussarna på linje 18 med att "det måste ju kännas lite också". Det är säkert många av de resenärerna som blir arga på Swebus/Busslink när de inte kommer till jobbet.. Hänger ihop med ovannämnda också.
- Det är knappast bara busschaufförer som har taskiga arbetstider och villkor, och kravet på lönen är högre än snittet på avtalsmarknaden hittills.
- Om jag inte är nöjd med min lön så söker jag nytt jobb. Det finns visst kommunala bussbolag som betalar bättre till exempel...
- Strejken kommer inte ha tillräckligt stor effekt pga semestertiderna, se tidigare punkter, och därmed göra mer skada än nytta.
- Slås även av hur trött jag blir på allt som har med kollektiv rättvisa att göra. Men det kan ju ha en hel del att göra med att jag själv inte tror på hela det konceptet.. Varför ska t ex anställda på vissa bolag ha rätt till samma lön som andra med samma jobb? Jisses, om säg.. Statoil var kommunalt ägt, och betalade högre löner än OKQ8, och OKQ8s anställda skulle gå ut i strejk pga det och blockera alla deras bensinmackar, vem skulle ha sympati för det?
Ja, det var bara några spontana funderingar...
Just det, glömde en sak.. Fan, ge upp Aftonbladets forum, snacka om waste of time. Om det är någonstans idioter samlas så är det väl där!?
Bara ett tips i all välmening ;)
Hoppas det går i lås.
Skulle vara intressant om man ändrade så att alla niotillfemmare helt plötsligt skulle tvingas vara på jobbet kl 5 för att få veta att "Mellan 09.30-11 och 12-13.30 aå kommer du inte att jobba... så du är här till 16-17..." Oj vilket ramaskri det skulle bli.
Taskig tajming att lägga semestern mitt under strejken ;)
Först och främst: Tack allihop för er förståelse och ert stöd! Gudarna ska veta att alla inte är så förstående... Jag kan också förstå att det känns ruttet om man blir strandsatt någonstans, men det gäller att rikta ilskan åt rätt håll.
Pash - Ja, jag sympatistrejkar för fulla muggar. :-)
Lisa - Jag visste att jag kunde lita på dig! :-)
Teachgirl - Ja, det är synd att det ska behöva gå så långt. Om bara ARBETSGIVARNA hade tagit lite mer samhällsansvar...
Londongirl - Jo, det finns några vettiga också. Det var tydligen 63 % som stödde strejken, enligt någon undersökning som sambon nämnde.
Pumita - Tack så mycket för stödet! :-)
Smultronpaj - Tack. Ja, visst är det uppenbart! Särskilt angående arbetsvillkoren.
Alla smutsiga detaljer - Tack och välkommen! :-)
Konstanze - Otroligt bra skrivet, jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Fast det finns ganska många trevliga resenärer också (men lite färre surmular vore förstås trevligt).
Ewila - Stort av dig att stödja strejken trots den tunga magen! :-)
Andreas - Humma på dig!
- Jo, jag har också med ilska reagerat på hur arbetsgivarna, med den sluge och ondskefulle vd:n Peter Jeppson i spetsen, jobbat på oförtrutet med att lägga skulden för trafikförlamningen på Kommunal. Det stör mig enormt när han medvetet spelar på folks känslor och tar upp de stackars gravida som inte kan ta sig till MVC mm. Ta ert samhällsansvar själva då! tänker jag då. Även internt inom företaget har de mage att trumma ut detta till oss förare.
- Ja, det var ingen smart kommentar att säga att ”det måste ju kännas lite också” (även om det är sant. Varför ska man strejka om ingen märker något, liksom). Jag kan också tycka att man kunde ha varit lite frikostigare med dispenserna. Värmdö drabbas t ex väldigt hårt.
- ”Det är knappast bara busschaufförer som har taskiga arbetstider och villkor”. Nej, men det är inte relevant. Vi strejkar för våra löner och villkor, inte för några andra yrkesgrupper. Jag kan sympatisera med andras strejker, men jag tänker inte strejka åt dem. Eller ska jag ha strejkat när det var sjuksköterskestrejk?
- ”Kravet på lönen är högre än snittet på avtalsmarknaden hittills”. Jo förvisso, och jag vet inte vilken kravnivå som är rimlig att lägga sig på. Men jag tycker inte att vi förtjänar sämre löner än de kommunalt anställda bussförarna (vilket är det lönekrav som vi strejkar för nu). För övrigt kan jag till viss del förstå argumentet att man inte ska kräva högre löner än snittet på arbetsmarknaden. Å andra sidan: Med de ökande löneklyftorna i samhället har jag inte något dåligt samvete för att vi vill ha lika höga löner som de kommunalt anställda bussförarna. Lönen är också bara en del av strejkfrågorna. Arbetsvillkoren är också viktiga.
- Du tycker att man ska söka nytt jobb om man inte är nöjd med sin lön. Men om man vill jobba kvar på sin arbetsplats då? Ska man inte kunna jobba kvar där och kämpa för bättre villkor då? Alla är inte heller så rörliga av olika skäl. Alla kan eller vill inte byta arbetsplats.
- Jag tror nog att strejken påverkar tillräckligt många människor för att den ska få effekt. Sedan återstår det att se vilken effekt den får…
- Diskussionen om kollektiv rättvisa får vi ta en annan gång. Orkar inte med den nu. Men kan bara konstatera att det strejken följer den kollektiva praxis som gäller inom min bransch. Vi har ingen individuell lönesättning och självklart gör jag ett minst lika bra jobb som de kommunalt anställda bussförarna. Varför ska jag då nöja mig med mindre än dem?
- Jo, jag vet, det var kanske ett misstag att ge sig ut bland idioterna på Aftonbladets forum. Men någon måste ju ta sitt ansvar och upplysa och uppfostra idioterna också. :-)
Hasselgren – Jo, precis. Själv är jag numera lyckligt förskonad från ”håltimmar” (även om jag genom åren haft min beskärda del av såna tjänster och även idag kan ha lunchraster på upp till 90 minuter). Betänk också att även om Kommunals krav går igenom så kan de fortfarande ge oss tjänster där man t ex jobbar kl 5-9 + 13-18…. Det borde ställas hårdare krav!
Jag vet, skitdålig tajming. Ska informera mig lite bättre nästa gång som det planeras en strejk… ;-)
Jag tycker iofs inte du svarade alls på min kommentar om varför man ska ha rätt till samma lönenivå som andra med samma jobb på andra företag, mer än att ni gör sammma jobb. Och det tycker jag inte riktigt håller.
För övrigt så noterade jag nyss att DNs ledarsida går ut på i stort sett samma tänk.
Och som sagt, ond eller inte, men just nu ser jag inte hur arbetsgivarna ska kunna förlora striden. Vågar mig påstå att dra igång en så pass omfattande strejk för 12,2% istället för 10.2% och en halvtimmes längre ramtid (om jag fattat det rätt?) är något jag som sagt har väldigt svårt att se, ska få folk att acceptera situationen en längre tid.
Som det känns just nu kommer busschaufförer på sikt riskera att uppfattas som stridslystna snarare än förfördelade. Men vi får väl se...
Gud vad jag kan bli arg på människor som klagar på fel personer och inte förstår att strejk kan vara nödvändigt.
Jobba 13 timmar i streck låter ju omänskligt när det handlar om att köra ett stort fordon med massa människor i! Okej när man sitter framför datorn som jag (även om man blir dum i huvudet av skärmen men jag har ju inga liv på mitt samvete direkt), men köra buss...
Jag är förvisso inte direkt drabbad, än. Men stå på er, det är aldrig den ena partens fel att en konflikt uppstår.
Något som kan göra mig outhärdligt förbannad är när man, som det händer här i Malmö ibland, får läsa om idioter som kastar sten på bussar eller ger sig på och rånar busschaufförer.
Man må komma med vilka förklaringar som helst till sådant, men maken till idioti får man leta efter. Vi behöver våra bussar och deras chaufförer.
Ni ska ha anständig arbetsmiljö och anständigt betalt. Basta!
Jag lever i ett land där de aldrig strejkar – jag är avundsjuk.
Andreas - För att citera Konstanze här ovan: "Tycker att era "krav" är egentligen inga krav utan sådana regler borde ingen vara tvungen att strejka sig till".
Personligen tycker jag, till skillnad från dig, att vårt jobb är av den arten att kollektiv lönesättning är bäst för oss. Tror du inte att det skulle bli väldigt komplicerat om alla förare skulle förhandla åt sig själva?
Du tror fel om varför vi strejkar. Strejken gäller en halvtimmes KORTARE ramtid per dag (vi vill förstås ha kortare arbetsdagar, inte längre. Sedan tycker jag personligen att det är ett smålöjligt krav att bara kräva en halvtimmes kortare ramtid, men det beror väl på att vi även på denna punkt ska lägga oss på samma nivå som de kommunalt anställda förarna). Förutom lönen och ramtiden strejkar vi även (som jag skrev i inlägget) för samma anställningsformer i avtalet som redan finns i lagen om anställningsskydd - och det är väl inte att kräva för mycket. Nej, det på den punkten vill vi bara ha vad vi tidigare haft!
Om jag tolkar dig rätt, anser du att det kan uppfattas som en överreaktion att vi strejkar för så små krav? Då kan man ju vända på det: Om det inte är så mycket vi kräver, varför tar då inte arbetsgivarna sitt samhällsansvar och går oss till mötes? Och jag upprepar gärna det som Konstanze skrev: "Tycker att era "krav" är egentligen inga krav utan sådana regler borde ingen vara tvungen att strejka sig till".
Jag måste också få fråga dig Andreas: Tycker DU att vi har för höga krav?
Barajagjohanna - Eller hur, folk borde verkligen ha mera empati och samhällskunskap! Men du har fått detta med ramtid lite om bakfoten. Ramtiden räknas från den tid då man börjar på morgonen till den tid då man slutar på kvällen. Men om man har 13,5 timmars ramtid är man också ledig några timmar mitt på dagen. Man kan t ex jobba 5.45-8.50, sedan vara ledig fram till 13.45 för att sedan jobba till 19.15. Men det är ju inte heller så roliga arbetstider, även om det inte är 13,5 timmar i sträck. (Personligen har jag numera bara sammanhängande arbetsdagar, utan "håltimmar", gudskelov).
Jah Hollis - Tack för ditt stöd! :-)
Shadow - Du får väl ta och införa det där du bor helt enkelt!
P.S. Jag kommer inte att använda mig av Internet på några dagar fr o m nu...
Som jag skrev, och anledningen till min fråga om ramtider och liknande, jag har inte satt mig in i detaljerna tillräckligt noga, jag gjorde mina reflektioner utifrån vad jag kan läsa mig till i den allmäna debatten, och som jag sagt tidigare, känslan är att det just nu inte direkt går busschaufförernas väg.
Jag kan inte låta bli att undra om det även är ett tecken i tiden på något vis, även om det är en högst personlig känsla, så känns det som att stora lamslående strejker känns lite som en förlegad "grej" i största allmänhet. Hela samhället har blivit mer avtrubbat. 1 maj har inte samma betydelse, individuella lönesättningar och förändringar i anställningslagar kommer mer och mer hela tiden. Kanske tack vare att det varit en högkonjunktur ganska länge och onekligen blåser en del högervindar nuförtiden?
Någonting är det i alla fall som skett.
Jag tycker du har vettiga argument, och är inte på något sätt ute efter att diskutera dom eller sakfrågan specifikt, så jag kanske bara ska hålla tyst istället, för att inte driva diskussionen helt åt sidan.
Aha, då förstår jag vad du menar med ramtiden. Har dock hört en busschaufför klagat till en annan busschaufför här i staden om hur länge han hade jobbat... det var sen eftermiddag om jag inte minns fel och han hade kört sen fem. Det kändes inte... så bra.
Hursomhelst låter det ju rätt jobbigt att att ha två pass på en dag ändå, då hinner man ju inte känna sig ledig.
Jävla snååla arbetsgivare! Stå på er för bövelen! Det är ni som får landet att rulla! Joda, jag stödjer er helt o hållet!
Jag är privatanställd o fick huxflux tvåtusen mer i månaden from första juli! Det du! Bilder på Tilda tack!
andreas> Ja, solidaritet, medmänsklighet och respekt är något som inte lärs ut i skolan (?) idag. Den nya tiden innebär: Tänk enbart på dig själv och ta ingen hänsyn till andra. Vilket människan iofs har i sig i grunden.
Klart ni har mitt fulla stöd! Hoppas verkligen ni får genom era krav som absolut inte är orimliga på något sätt. Strejka på och lycka till!
Förutom att ge mitt fulla stöd till busstrejken tänkte jag påpeka en helt annan sak. Jag saknar din andra blogg , trafikfarligt, den har ju inte uppdaterats på evigheter. Jag tyckte den var hur kul som helst. Hoppas du kommer att återuppta den. Jag kan förresten tipsa om att Uppsala är en guldgruva om man vill hitta folk som inte kan trafikregler. Jag har kört mycket i både Stockholm och Göteborg men där verkar ju dom flesta iallafall kunna köra och ha ett hum om trafikregler. I Uppsala verkar det vara precis tvärtom.
Jag har förresten kört igång en till blogg där jag tänkte samla klotter. Det skrivs ju en del kul visdomsord på offentliga toaletter och väggar.
Det är rätt -kämpa på!
Jag återkommer snart med svar på kommentarer. Kikar bara in som hastigast och tipsar om en bra länk, nämligen Kommunals frågor och svar om strejken:
http://www.kommunal.se/Medlem/Avtal-och-lagar/Busskonfliken-2008/Fragor-och-svar-om-busskonflikten/
Andreas - Jo, jag tycker också att det blåser en hel del högervindar i samhället och att individualismen blir mer och mer framträdande. Tyvärr, får jag lov att tillägga. Individualism är i grunden god. Det är inget fel i att se på sig själv som en egen, unik individ med egna, unika behov. Men tyvärr misslyckas alltför många med att förena individualism med solidaritet med andra.
Baughaugen - Jo, jag håller med dig. Människan är i grunden ett rovdjur. Men med en god uppfostran i ett gott samhälle kan detta rovdjur civiliseras.
Thérèse - Tack för stödet! Jag ska kolla in din nya blogg, den verkar kul. :-) Jag vet inte varför Andreas inte uppdaterat "Trafikfarligt", men personligen tyckte jag inte att det kändes så roligt att "förlänga arbetsdagen" med att skriva om de idioter som jag träffat på i trafiken. Annars tycker jag fortfarande att idén till bloggen är mycket bra, det är ett bra koncept. Den var/är också tänkt att bygga på andras inskickade anekdoter.
70-talsper - Kul att du tittade in! Tack för stödet! :-)
Stella Sweden - Förlåt, jag missade visst att svara dig! Tack för stödet! Och grattis till lönelyftet! :-) Mer tildabilder kommer!
man får inte missa SS...men du är förlåten om du lägger ut Tildabilda!
Men som straff så får du kommentera mitt senaste inlägg...det var för typ en vecka sedan, tror jag?
Stöder bussförarna fullt ut! Visst är det jobbigt när man inte kan ta sig någonstans, men jag vill hellre åka buss med glada, pigga och trafiksäkra förare! Att man skulle söka sig nytt jobb om man inte är nöjd tycker jag är en löjlig lösning... alla kan ju inte få jobb på alternativa arbetsplatser, många har ekonomin att tänka på och kan heller inte "bara säga upp sig". Och det är klart att man ska säga ifrån när något är fel på jobbet, hur ska det annars bli någon ändring? Ingenting kommer bli bättre av att folk söker nya jobb, eftersom arbetsgivare i stort ändå ser arbetstagaren som en utbytbar handelsvara.
Jag hoppas att era avtal blir bättre och jag stör mig enormt på folk som bara klagar och kastar skit på människor utan att ha ngn fakta eller förståelse för yrket. Bussen ska gå i tid och helst vara gratis. Då är svensson nöjd. Bra skrivet!
Tjena igen.
Måste lämna några uppföljningskommentarer...
Verkar som de flesta nu är nöjda med avtalet? Lönen kan inte ha varit det viktiga då utan dessa tider som styr arbetspassen och arbetstiderna?
Baughaugen: Det här är helt och hållet en sidodiskussion, men inte fan är det skolan som ska lära ut sånt, utan föräldrar!? Det snackas en jävla massa om vad skolan ska göra men föräldrars ansvar verkar ha glömts bort helt...
Anonym - Jag kunde itne ha skrivit det bättre själv.
River - Tack för stödet! Vi inom kollektvitrafiken ska hålla ihop. :-)
Andreas - Jo, lönen är förstås viktig. Men i debatten försvann de andra kraven lite grann.
Skicka en kommentar