onsdag, januari 20, 2010

Hyckleri om lyxturism till Haiti

De senaste dagarna har det varit ett visst rabalder om att kryssningsresenärer lever lyxliv bara några mil från det jordbävningsdrabbade området på Haiti.

Och jag förstår att en första spontan reaktion kan vara upprördhet och indignation. Hur kan de? Men om man tänker efter, varför är egentligen detta värre än att åka på någon annan lyxsemester, någon annanstans i världen? Varför är det bättre att lägga pengarna på en lyxresa till Tahiti, Guadeloupe eller Maldiverna?

Jag tror att det handlar om att det blir så uppenbart vilken skillnad i livsvillkor som de jordbävningsdrabbade och lyxturisterna lever under. Men skillnaden i antal mil från katastrofen borde inte spela någon roll. Det är klart att det hade varit värre om folk hade suttit några hundra meter i från, inom synhåll för jordbävningsoffren, och sippat på paraplydrinkar, om man ska dra saken till sin spets. Men nu gör de inte det. Därför är det enligt mig inte värre med lyxturism i Haiti än till exempel på ovannämnda orter. Det vore hyckleri att påstå att den ena turistdestinationen är bättre än den andra. Alternativet är att ingen bör åka på lyxturistresa någonstans i världen och bara engagera sig i att vara solidarisk. Men det lämnar jag öppet.

Men man får ju hoppas att lyxturisterna, oavsett var de befinner sig, OCKSÅ engagerar sig och hjälper till på ett eller annat sätt.

2 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast, jag tycker att man borde dumpat alla lyxlirarna på något lyxhotell på någon ö och sedan använt båtarna för evakuering...

Cliff Hanger sa...

Jag hade inte gråtit blod om de hade gjort det. Men de hade nog fått en och annan stämning på halsen om de gjort det.