måndag, november 09, 2009

Kronans Droghandel

Nu är det klart att Kronans Droghandel köper 171 apotek. Det kanske bara är jag, men jag tycker att de har ett ganska lustigt namn (även om jag är fullt medveten om att mediciner faktiskt är en sorts droger och att en drug store vanligtvis säljer annat än kokain och heroin).

Ordet drog brukar i Sverige vanligtvis förknippas med substanser med helt annan styrka och effekt än med de piller som gemene man hämtar ut på sitt lokala apotek (eller ska jag kanske säga hos sin lokala droghandlare?).

Och jag misstänker att droghandlarna på Kronans Droghandel skiljer sig en smula åt från sina "kollegor" på Plattan i Stockholm beträffande allmän yttre framtoning, noteringar i kriminalregistret och erövrade akademiska poäng.

Sett till denna bakgrund undrar man hur de som namngav Kronans Droghandel egentligen tänkte. Man skulle nästan kunna tro att de... hade tagit droger.

1 kommentar:

Rexxie sa...

Kronans Droghandel är döpt efter Apoteket Kronan som fick sitt namn 1721, och 1907 så började de med sin grossistverksamhet och skapade därmed Kronans Droghandel. På den tiden var nog inte ordet drog så "belastat" som det är idag, och det finns ju fler ord vars betydelse har skiftat innebörd under årens lopp, som t.ex runka.

En mening som Han har hatten änna ner på näsrota, och så runkar han, när han går (Irja Browallius, Paradisets Dagg) blir ju idag tämligen obegripligt....