tisdag, maj 09, 2006

Manlighetstest (?)

Okej då Virvla, för din skull kommer här mina svar på det s.k. manlighetstestet. För en som pluggat kursen genuskunskap och diverse andra kurser med feministiskt perspektiv med behållning och som har en väldigt liberal syn på att folk ska få syssla med vad de vill utan att bli stämplade som omanliga eller okvinnliga görs detta test med en stor nypa salt. För en man ses det oftast som positivt att anses som manlig. Men jag tycker att det är tuffare att gå sin egen väg och följa sin egen vilja än att bara blint följa konventionerna för hur man ska uppträda p.g.a. sitt kön. Därmed inte sagt att man alltid ska agera tvärtemot det som ens mans- eller kvinnoroll traditionellt föreskriver, bara för sakens skull. Det finns inget egenvärde i att vara obstinat. Därmed heller inte sagt att jag inte gillar vissa traditionellt manliga aktiviteter eller uppskattar feminina kvinnor. Ja, ni får väl kolla i testet.

[x] ätit en blodig stek
[ ] läst en biltidning (Har väl bläddrat igenom nån biltidning någon gång. Och visst är vissa bilar läckra att skåda. Och visst har jag jobbat som busschaufför. Och visst älskade jag att leka med bilar som liten. Och visst älskade jag ett kortspel som hette Bilspelet när jag var liten. Men jag skulle ändå inte kalla mig för bilintresserad idag).
[ ] framgångsrikt använt en borr, hammare och diverse andra redskap (har tummen mitt i handen, försöker undvika sådana sysslor)
[x] styrketränat (lyfte hantlar sporadiskt i tonåren och tränade en mycket kort period på Nautilus)
[x] fortsatt prata med en person av kvinnligt kön även efter det att hon visat sig vara tråkig, enbart på grund av att hon var snygg
[x] köpt en meningslös pryl (det är nog mer att de bara inte använts så mycket, snarare än att de varit meningslösa. Gyrobollen är ett sådant exempel).
[x] sagt att något, som var på gränsen att få mig att gråta som ett spädbarn, inte alls gjorde ont (det har säkert hänt, men oftast är jag tuff nog att vara ärlig med hur jag känner).
[ ] burit en nätbrynja
[x] tillbringat en hel dag, enbart betraktandes sport på tv (jag är en riktig sportfåne)
[ ] lovat att ringa dagen efteråt och sedan struntat i det (nej, det är snarare motparterna som inte uppfyllt sina åtaganden i önskad grad alla gånger. Däremot var jag alldeles för senfärdig med att svara på brev och mail från en tjej).
[ ] skött grillen under en grillfest (nej, men jag är duktig på att äta).
[x] läst en bok av Jan Guillou (Ondskan. Riktigt bra.)
[x] läst ett nummer av Slitz (Har t o m prenumererat. Bestod av lättsam underhållning, småkul reportage och snygga tjejer tyckte jag då. Tröttnade dock på jargongen och så mycket intressant läsning var det inte).
[x] gått ut i enda syfte att ragga (har oftast varit för blyg för att ragga, även om raggning har varit huvudsyftet med vissa krogkvällar. Fast de gånger det blivit napp har syftet oftast varit att bara ha kul, även om man som singel nästan alltid var öppen för nya bekantskaper.
[x] gråtit av lycka under en fotbollsmatch (Jodå, ibland räcker det med att höra "Just idag är jag stark" strax innan avspark på Söderstadion för att känna fukten i ögonvrån).
[x] dunkat någon i ryggen i syfte att få den att känna sig uppskattad (många gånger)
[x] känt mig hungrig efter att ha ätit en hel pizza (Det har hänt att jag hade velat ha en till, ja. Och då menar jag inte efter en Billys).
[x] gått på en Ulf Lundell-konsert (sommaren 2001 eller 2002, troligen 2002, i Orminge vid Myrsjön, på Uffes barndomsmark. Tyvärr var han snål med publikfavoriterna (trots 3,5 timmars konserttid) och så sjöng han alldeles för slött och släpigt.)
[ ] använt händerna till att slå någon i syfte att skada denna person (Det borde ha hänt någon gång. Visst har man bråkat fysiskt ibland. Men jag kan inte minnas något direkt uppsåt att skada).
[ ] vägrat städa med anledningen av att det är kvinnogöra
[ ] sett alla die hard och rockyfilmerna
[x] diskuterat bröst (många gånger)
[ ] gjort lumpen (inte för att jag var oduglig, utan för att psykologen lät mig välja själv, då min far var dödssjuk i samband med mönstringen).
[x] läst nick hornby (Fever Pitch och High Fidelity var bra, så vitt jag minns (har dåligt minne med sånt här) Om en pojke och En god människa tröttnade jag däremot på halvvägs)
[ ] ätit en hel flintastek själv
[x] känt mig nödgad att bräcka någon i armbrytning
[x] känt mig häftig över att åka jättefort i en bil
[ ] enbart stirrat snett uppåt vid besök på en pissoar (Vad är det för en fråga? Jag brukar koncentrera mig på det jag gör när jag står där).
[x] lagat någonting på egen hand (Det händer inte ofta, men det har hänt).
[ ] blivit arg över att någon inte lägger ner sin själ vid ett parti poker (Varför skulle jag, det är väl den personens problem, eller strategi?).
[x] skrikit “kom igen nu gubbar” på en fotbollsplan (jag brukar vara en av dem som pratar/skriker mest på plan).
[ ] tävlat i att dricka öl (Nej, det har jag nog faktiskt inte. När jag var yngre och det var tufft att dricka fort var jag för dålig på det för att tävla i det. Nu skulle jag kunna dricka fortare, men det är inte lika intressant att kunna det längre. Eller? Kanske skulle ta och utmana någon?)
[ ] påpekat hur otroligt bögiga Westlife eller annat valfritt pojkband ser ut (Nej, men smöriga och fåniga har man ju tyckt att de är).
[ ] känt mig kvävd i ett förhållande

14 kommentarer:

Anonym sa...

Tror inte det är ett klockrent manlighetstest, jag känner mig urkvinnlig men svarar med säkra kryss på 7 punkter..!!:-)

Anonym sa...

Skrev fel, det var 9 säkra kryss..!

Nyaga sa...

Tja Mange,
ska kolla in din blogg ordentligt nåndag.
JAg har ju en blogg jag oxå...så kolla in den.
http://nyaga-nyaga.blogspot.com
Så kan du hålla koll på mig, på samma sätt som jag tänker hålla koll på dig nu.......

Grattis till förlovningen förresten...själv är fortfarande en hopplös singel som tröstlöst famlar efter kärlek...eller nåt.
Hörs, vore ju kul att ses oxå....har förresten premiär på en pjäs som jag skrivit den 20:e maj. läs mer på www.enskedespelet.com
Nä fan nu måste jag "jobba".
/Johnny

Cliff Hanger sa...

Turmalin - Kolla in Virvla, hon har 21 kryss!

För övrigt tycker jag att frågor om hår på bröstet och förlovningsring borde varit med i testet, så som det var utformat.

Cliff Hanger sa...

Tjena Johnny, kul att se dig här! :-) Vore kul både att ses och att kolla in pjäsen. Vad bra du verkar ha det som sätter citationstecken runt att jobba. Tänk om man hade en sysselsättning som man trivdes så bra med. Grattis.

Ska kolla in din blogg!

Anonym sa...

Aj aj aj... Om det här är ett manlighetstest så ligger jag risigt till, hade MÅNGA kryss...
Tur att Mangon vet att jag är "all woman"! ;-)

Nyaga sa...

Nyaga kommer från boken "Projekt Nyaga" skriven av den numera borgågne Författaren Peter Nilsson.
Det är bok som är fullständigt Mindblowing.
Så därav namnet. Det har ingetnting att göra med att ny införa aga i skolan eller sånt.

Anonym sa...

21 kryss var saftigt!
Det bekräftar bara att det knappast är ett manlighetstest på riktigt:-)

Thérèse sa...

Haha jag har också en gyroboll, fast jag har inte köpt den utan fått den.

Jag har också tänkt göra det där testet eftersom Virvla omnämnde mig. Men jag har inte kommit till skott än.

Babushka sa...

Damnation...jag får 24 kryss av 33...

Är jag man då?
All male except in bed, typ?

AAAAAnyway, jag är som vanligt väldigt stolt över att jag står över könsklyschorna trots att jag har jättestora tuttar och håller mig till män i sängen. Lite grov i munnen är jag visst också.

Andreas sa...

Tja, om vi säger så här. Det är enklare att sammanfatta vad jag inte gjort:
- Fortsatt prata med puckat snyggo
- Vägrat städa av den anledningen
- Använt händerna för att skada någon (Men det skulle göra ont, men vi var överens om det, är det samma sak tro?)
- Enbart stirra uppåt i pissoar.

Mango-boy, när ska vi tävla i öl-drickning då? =D

Per sa...

Ok jag har gjort det nu ocksa. Titta i biltidning maste jag saga aer ju heltontigt. Aer inte det mer gubbar i aldre generationer som sysslar med sant? Naer "bilen" var en modern uppfinning sa att saga.

Jag fick inte sa manga kryss heller sa jag aer vael Per-nilla da? Kopt onodiga saker och lagat och fixat med verktyg har jag gjort i massor. Min fru uppskattar daeremot inte alla idiotgrejer jag slapar hem fran loppmarknader, containrar (jag aer skrot-nisse ocksa).

Cliff Hanger sa...

Emma - Shit, jag får kanske gå på manlighetsläger med dig som ledare? ;-)

Andreas - Jag har inte så mycket planerat framöver. Sambon som sett din kommentar fick idén att boule och öl vore en bra kombo. Vad sägs? Kan inte påstå att jag är jättesnabb på öldrickning nu heller, men det kan säkert bli en trevlig kväll ändå, trots att jag är tävlingsmänniska.

Per(nilla) - Du får väl hänga med mig på Emmas manlighetsläger antar jag. Håller annars med dig om att bilar är överskattade. Vi som är riktigt manliga behöver inga penisförlängar-attribut. Det allra tuffaste är att göra som jag och ställa bilen hemma och åka med SL. Det är att välja den hårda vägen.

Anonym sa...

Jag känner min minsann också kvinnlig och ändå plockar jag hem 19 poäng, lika många som självaste frukten om jag inte räknat fel.

Lite intressant, ska vi överge "manligt" och "kvinnligt" en gån för alla eller ;)